Yemek Yeme

 

Eğer demanslı bir kişinin bakımım üstlenmişseniz, bu kişilerin yediklerinden zevk almalarım ve aynı zamanda sağlıklı,dengeli bir diyet uygulamalarım denemek ve bu durumdan da emin olmak isteyeceksiniz. Fakat özellikle demans ilerlediği için öğünler stres dolu geçebilir. İşte bir kaç öneri:

Demanslı bir kişi için satan, düzenli bir yöntem güven vericidir. Eğer öğünler rahatlatıcı, çabucak yapılmayan zamanlar olursa, daha iyi bunun üstesinden gelirler. Yemek yeme için yeteri kadar zaman vermeyi deneyin ve ortamda dikkatini çekmekte rekabet eden şeylerin olmadığından emin olun.


İştahsızlık

  • Eğer kişinin iştahı çok zayıfsa ve yemek yemeye ilgi göstermiyorsa bu durum bir çok sebepten meydana gelmiş olabilir.
  • Kişiler genellikle demansın erken evrelerinde depresyona girer ve yemeğe karşı ilgilerini kaybederler. Eğer depresyondan şüpheleniyorsanız sıklıkla tedavi edilebildiği için bu durumu doktorunuza danışınız.Depresyon bir kere kalktığında kişinin iştahı tekrar geri gelecektir.
  • Sorunlar takma dişinin tam olarak yerine oturmamasından veya dişetlerinde yemek yerken meydana gelen rahatsızlık yüzünden olabilir.Bir diş doktoruna kontrol ettirmelisiniz.
  • Kişiler gün içinde yeteri kadar hareket etmedikleri için açlık hissetmiyor olabilirler. Onları daha fazla aktif olmaya ve egzersiz yapmaya cesaretlendirin.
  • Kişiler demansın ileriki evrelerinde önlerindeki yemeği yemeleri gerektiğini anlamayabilirler. Siz onlara hatırlatma yapmaya ihtiyaç duyabilirsiniz veya yemeği ağızlarına götürmeye kılavuzluk edebilirsiniz.
  • Çiğneme ve yutma bazen bir problem haline gelebilir. Eğer durum bunu gösteriyorsa doktorunuzdan yardım almak için sizi bir uzmana göndermesini isteyin.
  • Eğer kişi yalnız yaşıyorsa öyle bir zaman gelebilir ki yemek yemeyi unuturlar ya da sizin veya belli bir rutinde temin edilen yemekleri bile saklayabilirler. Bu daha fazla yardıma ihtiyaç duyduklarının bir işaretidir. Sosyal hizmetlerle olası alternatif düzenlemeler hakkında konuşma yapmanız gerekir.


Aşırı Yemek Yeme

Eğer kendi hallerine bırakılırsa bazı demanslı kişiler gereksinimlerinden daha fazla yemek yiyeceklerdir. Bu duruma demansa eşlik eden henüz tam olarak anlaşılmamış beyindeki değişiklikler sebep olabilir. Çoğu kişide bu yalnızca geçici bir evredir. Bazen kişi yemek yediğini unutabilir ve tekrar yiyecek isteyebilir veya her ne mevcut yemek varsa onu yemeğe devam edebilirler.

Kişiler haddinden fazla miktarlarda yiyecek tüketiyorsa bu durum kişinin yemek sonrası çok rahatsız olmasına veya büyük oranlarda kilo almasına sebep olduğu için kişinin yiyecek miktarım sınırlamanız gerekir.

Demanslı kişiler eğer kendi seçimlerine bırakılırsa genellikle karbonhidratlı ve tatlı yiyecekleri tercih ederler. Bu durum aşın yemek yiyen kişilerde özellikle olan bir durumdur. Bu tür yiyecekler kişiye rahatlık sağlayabilir ve kişinin kendisini daha az depresyonda hissetmesine yardımcı olur. Bununla beraber sağlıkları için aşırı yemediklerinden ve belli bir diyetle yediklerinden emin olmak önemlidir.

  • Kişi yiyecekleri arama eğilimindeyse sizin tetikte olmanız gerekir.Çok yemek yemenin yanında uygun olmayan veya tehlikeli maddeleri tüketebilirler.
  • Tüketilmesini istemediğiniz şeyleri görülen veya ulaşılan yerlere koymayınız.
  • Kişinin dikkatim başka yöne çekmeyi deneyin veya yemek yemenin yerine geçirebilmek üzere onlara tatmin edici bir aktivite bulun.
  • Kişi daha fazla yemek yemede karanı ise onlar için çiğ havuç, kereviz gibi şişmanlatmayan hafif şeyler önceden hazırlamayı deneyin.


Özgürlüğün Sürekliliği

Mümkün olduğu kadar uzun süre kişinin kendi kendine yemek yemesi için cesaretlendirmek önemlidir. Masa terbiyesi koordinasyon içindeki problemler veya unutkanlık yüzünden kötüye gidebilir. Bu yüzden esnek ve toleranslı davranmanız gerekecektir.

  • Kişinin enerjisini karışıklık hakkında endişelenmekten ziyade; yemek yemeye verdiği için överek dikkatini toplamayı deneyin.
  • Sağduyulu önlemler örneğin çekici plastik masa örtüleri, kıyafetleri korumak için önlükler ve tabaklar yerine kaseler sizin bu sorunla baş etmeniz daha kolay hale getirebilir.
  • Uzman bir hekim yemek yeme yardımcılarıyla ilgili tavsiyede bulunabilir. Örneğin, kaymayan amerikan servisleri, tabaklarla birlikte emici özelliği bulunan yumuşak koruyucular veya sap kısmı daha rahat kavranan çatal bıçak takımı gibi.
  • Çatal bıçak takımı kullanmakta zorlanan veya huzursuz ola ve masadaki yerinde oturmayacak kişi için elde yenen yiyecekler örneğin besleyici malzemelerle dolu küçük sandviçler çok yardımcı olabilir.
  • İleri aşamalarda yiyecekleri küçük parçalara bölmek yada sıvı yiyecekler faydalı olabilir.
  • Eğer kişiyi beslemek zorunda iseniz ellerine bir kaşık yerleştirmeyi ve ilgilerin! onu ağzına götürmekte rehberlik ederek cesaretlendirmeyi deneyin. Hiçbir zaman kişileri uykulu veya ajite olmuş zamanlarda yada boğulmaları daha olası olduğu için dinlenmek için yattıkları zaman beslemeye çalışmayın.


Sağlıklı Diyet

Kişiyi dengeli beslenmesi için cesaretlendirmek önemlidir.

Bazı besinlerin eksikliği hastalıklara veya kafa karışıklığının artmasına yol açabilir. Eğer kişi bazı yiyecekleri yemeyi reddediyorsa bir doktora danışma danışabilirsiniz. Doktor uygun alternatif yiyecekleri önerebilir veya vitamin ve diğer ekleri reçete edebilir.

  • Demansın ileri evreleri boyunca bazı kişiler belirli yiyecekler için bir tat alma duyusu geliştirir. Onlara hoşlandıkları yiyeceklerden makul miktarlarda vermek isterken sağlıklı bir diyetle yemek yemeyi sürdürdüklerini garanti edebilirsiniz..
  • Özellikle ileri evrelerde kabızlık oldukça yaygındır ve kişi için daha da karışık hale gelebilir. Bol miktarda lifli yiyeceklerden yediklerinden ve sıvı içtiklerinden emin olmalısınız.
  • Eğer kişi kilo kaybediyor diye endişeleniyorsanız doktorunuzla irtibata geçin. Düşük kalorili yiyecekler yiyor yada tıbbi bir probleme sahip olabilirler. Bazı demanslı kişiler çok hareketli ve aktif olduktan için daha fazla kaloriye gereksinim duyarlar. Bununla beraber, demansın ileri evrelerinde kişilerin kilo kaybı nedeni tam olarak bilinmemesine rağmen normaldir.


Öneriler

  • Çok ayrıntılı ve çok iş isteyen yemekler hazırlamak esas değildir. Belki de enerjinizi kişinin yemeği yemesine ve yemeğinden zevk almaşım sağlamaya ayırmak daha iyidir.
  • Huzursuz veya iştahı az olan kişilerde sık az miktarda yemeklerin veya besleyici atıştırmaların daha cazip olduğunu fark edebilirsiniz.
  • Kişiye tuz, biber veya soslar ikram etmeniz gerekebilir ve eğer daha sonra bunları tekrar tekrar kullanma olasılıkları varsa ortamdan uzaklaştırmanız uygun olur.
  • Kişi değerlendirme yeteneğini kaybedebildiği için yiyecek ve içeceklerin çok sıcak olmadığından emin olun.
  • Her gün yeteni miktarda sıvı aldıklarından emin olun. Yetersiz sıvı alımı vücutta sıvı eksikliğine yol açarak daha fazla bilinç karışıklığına sebep olabilir. Kişilerin susama duyguları farklı olabilir fakat günde en az sekiz bardak sıvı almalarını sağlamak iyi bir rehberdir.
  • Kişiyi olabildiğince uzun bir süre yemek hazırlama, sofrayı kurma veya tabakları kurulama gibi işlerde yardım etmesi için cesaretlendirin. Bu onların kendilerini daha faydalı ve gerekli görmelerine yardımcı olabilir.